1945, München. Bombardamentul asupra centrului orașului
a lăsat în urmă o mare de moloz. Un peisaj dezolant, cu schelete de
clădiri, vegheate în fundal de turnurile catedralei Frauenkirche. Printre ruine, un personaj straniu, cu barbă și haine răvășite, pășește ca și cum ar fi singurul supraviețuitor de pe Pământ.
Este una dintre imaginile emblematice ale perioadei, cu mare impact
emoțional, atât pentru evenimentele tragice la care face referință, cât
și pentru personajul misterios. Datorită lui, mesajul acestei
extraodinare fotografii de la sfârșitul celui de-al Doilea Război
Mondial are valențele unui manifest împotriva ororilor războiului.
Bătrânul cu figură ascetică din imagine este Gusto Gräser (1879-1958),
unul dintre cei mai cunoscuți pacifiști și filosofi naturaliști din
Germania, dintre membrii fondatori ai societății de la Monte Verità,
prieten și sursă de inspirație pentru Hermann Hesse.
Gusto Gräser sau Arthur Siebenbürger cum își
spunea adesea, amintind de originile sale, este un sas născut la Brașov,
în 1879. S-a retras în peșteri și în pădurile Elveției, a fost
condamnat, amenințat cu moartea, internat în azil de nebuni, i s-a
interzis să scrie. Pentru unii a fost o revelație, pentru mulți alții o
amenințare. Era o figură carismatică ce atrăgea în jurul său mase
numeroase. Și-a împărtășit ideile în cercul rebelilor și anarhiștilor, a
fost un „guru” pentru generații de artiști, ecologiști, pacifiști,
hipioți, tineri în căutarea „adevărului”. Mulți intelectuali din acea
vreme au văzut în el întruchiparea „noului om”, concretizarea
idealurilor lui Nietzsche, ale lui Whitman, cel care tolera toate
religiile, însă nu credea în nicio biserică. A fost numit un nou Francis
de Asissi, propvăduind pe străzile Europei pacea, iubirea, renunțarea
la proprietatea privată și viața în armonie cu natura.
Monte Verità – paradisul nonconformiștilor
La începutul secolului XX, la Ascona, pe Monte Verità, se năștea o
societate utopică ce va inspira generații. O mână de artiști și
intelectuali dezamăgiți de situația politică, de frenezia orașelor,
industrializare, pragmatismul ori promiscuitatea lumii moderne căuta o
viață liberă, în comuniune cu natura. Ar putea fi numiți primii
hipioți. Deprimați, răzvrătiți, ei visau o societate corectă, liberă.
Monte Verità era o zonă extrateritorială, în care biserica, normele
guvernamentale și sociale nu aveau jurisdicție.
Așa s-a creat pe malurile feericului Lago Maggiore o colonie în care
se experimentau noi moduri de viață: nuditate, dietă vegetariană,
meditație, arta ca libertate deplină de expresie, lipsa oricăror
constrângeri pentru individ și pentru comunitate. Un paradis al
extravaganților, rebelilor, hoinarilor, visătorilor, nebunilor.
Povestea lui Monte Verità a început în 1900, când belgianul Henry
Oedenkoven, fiul unui om de afaceri din Antwerp, împreună cu iubita sa
Ida Hofmann, întemeia în Ascona, pe dealul cunoscut până atunci ca
Monescia, ceea ce a numit „Colonia cooperativă vegetariană Monte Verita”.
În curând s-au alăturat „coloniștii” – scriitori, pictori,
psihanaliști, anarhiști ce militau împotriva convențiilor, a tot ce
ținea de „establishment-ul” vremii. Respingeau partidele politice,
dogmele, căsătoria, codurile vestimentare, declarându-se „tolerantly intolerable„.
În 1904 se mută aici anarhistul Raphael Friedeberg, alături de mulți
alți intelectuali considerați sau intitulați anarhiști, o societate
boemă din toate domeniile. Printre ei, scriitorul Hermann Hesse,
pionierii dansului expresionist Rudof Laban și Mary Wigman, Isadora
Duncan, Else Lasker-Schüler, pictorii Kadinsky, Picabia, Hans Arp, Paul
Klee, psihanalistul Carl Jung, Otto Gross, Hugo Ball, Rudof Steiner, Max
Picard, etc. Și Gusto Gräser, sasul plecat din Brașovul natal, un boem, visător, filosof, scriitor, un spirit complex, greu de înghesuit în sertare.
Ca mulți alții, Hermann Hesse a venit aici căutând libertate și inspirație. Avea să afirme ulterior că „de atunci am trăi gol și sprinten ca un cerb.”
Deși la scurt timp după întemeierea Monte Verità, Gusto Gräser s-a
retras din colonie, Hermann Hesse a găsit în el nu doar un prieten, ci
și un model pentru eroii romanelor sale.
Gusto Gräser, viața lupului de stepă
„Cine călătoreşte-n depărtare
Adesea vede lucruri ce-l uimesc.
Acasă-apoi le spune cu glas tare
Şi-ai lui ca mincinos îl dojenesc.
Căci omul mărginit nu dă crezare
La tot ce ochii nu-i adeveresc.
Deci cei neştiutori eu nu m-aştept
Să creadă în cuvântul meu cel drept.”
Herman Hesse, Călătorie spre Soare-Răsare, 1932 |
Desculț ori purtând sandale romane, într-o tunică lungă până în
pământ sau haine răvășite, cu plete argintii și barba încâlcită, ochi
senini și blânzi. Un zâmbet cald, un chip luminos, de un calm nesfârșit.
Poet inspirat de budism și filosofia Orientului, cufundat în meditație,
rătăcitor, vizionar. În timpul vieții a fost un personaj misterios,
despre care se știa foarte puțin. Viața și opera sa sunt în continuare
cunoscute numai în cercuri restrânse.
Poetul și profetul naturalist Gustav Arthur Gräser, cunoscut ca Gusto
Gräser, s-a născut pe 16 februarie 1879, la Brașov. La vârsta de 15
ani, Gusto Gräser abandonează gimnaziumul. În 1896, o sculptură de-a sa
câștigă medalia de aur la Expoziția Mondială de la Budapesta, după care
începe studii de artă la Viena. Frecventează pentru scurt timp grupul Humanitas
al pictorului Karl Wilhelm Diefenbach, al cărui spirit nonconformist și
reformator l-a influențat foarte mult. Totuși nu tolerează mult stilul
autoritar al maestrului, așa că tânărul Gräser se va întoarce înapoi în
Transilvania. Aici realizază opera-program pentru creația sa, pictura „Der Liebe Macht„,
în care își exprimă dezacordul față de lumea pragmatică și
industrializată, dezumaniza(n)tă, care se autodistruge, optând pentru
renașterea într-o existență în armonie cu natura. Astăzi, pictura este
expusă la Muzeul Casa Anatta, pe Monte Verità.
Începând cu 1899, rupe orice legături cu familia, abandonează
planurile privind cariera sa și începe viața de hoinar prin Europa. Ca
un Socrates rătăcitor, a căutat compania unor minți luminate și deschise
schimbării. Scrie poezie și trăiește vânzând pliante cu poeziile
proprii pe străzile Europei. În toamna lui 1900, împreună cu fratele său
Karl (1875-1920), se numără printre membrii fondatori ai societății de
la Monte Verita. Nefiind de acord cu direcția comercială și turistică
spre care Oedenkoven orienta „colonia vegetariană”, în 1901, Gusto
Gräser părăsește colonia și trăiește ca un om al naturii, într-o grotă
din apropierea Asconei. În grota din pădurea Arcegno îl are în 1907 ca
oaspete pe Hermann Hesse, de care îl va lega o lungă prietenie. Împreună
cei doi pornesc în drumeții în Alpi, în izolare completă, meditând.
Raymond Duncan, fratele dansatoarei Isadora Duncan, a fost un alt
ucenic al lui Gustav Gräser, care a răspândit stilul de viață și
filosofia lui Gräser în cercul prietenilor săi, Gertrude Stein, Matisse
sau Picasso. În pădurile Asconei, lângă grota în care a locuit, din
dansurile frenetice sub clar de lună, se va contura dansul expresiv al
cărui promotori sunt Rudolf Laban și Mary Wigman. Călătorind într-o
caravană construită de el însuși, agățată de mașina verde pe care scria „Raus!Raus!Raus”, (Afară! Afară! Afară!),
Gräser colindă Germania, de la München la Berlin, recitând, ținând
discursuri publice ad-hoc, reprezentații de dans liber, îndemnând la o
schimbare radicală, în spiritul cultului naturii și al non-violenței.
Discursurile din această perioadă sunt reunite în lucrarea „Offentlichen Gesprächen”.
Se alătură mișcării de tineret Wandervogel (Pasărea
rătăcitore/migratoare), sub influența lui Gustav Landauer și Gustav
Wyneken, cu care se împrietenește, împărtășind aceleași idei. Gusto
Gräser devine un simbol al pacifiștilor germani. Din cauza numărului tot
mai mare de simpatizanți, mai ales în rândul tinerilor și
intelectualilor, a stilului de viață și gândirii sale pe care și-o
exprima ad-hoc și nestingerit în public, Gräser își atrage evident și
mulți oponenți. Este arestat în repetate rânduri și expulzat în 1915 în
Austria, unde este condamnat la moarte, sub acuzația de instigator și
contestatar. Însă după numai trei zile petrecute în celula condamnaților
la moarte, invocându-se gândirea incoerentă și „idei confuze”, este
mutat într-un ospiciu.
După eliberare se întoarce împreună cu familia pe Monte Verità, unde
își reia activitatea de dinainte. Aici devine un model pentru adversarii
Războiului, reușind din nou să atragă în jurul său simpatizanți iluștri
din întreaga Europă. Activitatea sa face ca în 1919 să fie din nou
expluzat din Elveția, apoi din landurile Bavaria și Baden. În 1920,
împreună cu noua grupare de tineri adunați în jurul său și al
prietenului Friedrich Muck, colindă nordul Bavariei și Turingia, într-o
caravană a dansului și cântecelor, ce va inspira celebra Cruciada a copiilor sau Cruciada iubirii, „Confreria” pe care Hermann Hesse a consacrat-o în povestirea Călătorie spre Soare-Răsare (Morgenlandfahrt), gruparea pornită spre est în căutarea adevărului suprem. Demian și Tito din Jocul cu mărgelele de sticlă
sunt personaje despre care s-a speculat că sunt inspirate din
personalitatea lui Gusto Gräser, atât de influent în viața lui Hesse.
Expulzat din nou din Bavaria, revine în 1927 la Berlin, unde lucrează la „Muzeul Anti-Război”
(Anti-Kriegs-Museum) al lui Ernst Friedrich și susține conferințe
publice în Alexanderplatz. În 1930 este rezindent al Grünhorst din
Berlin, locul de întâlnire al reformiștilor și opozanților tineri. De
aici începe o nouă călătorie în Germania, împărțind manifeste pacifiste,
pentru libertatea gândirii și reformă. Drept urmare, în 1933, călătoria
sa se încheie într-un lagăr de concentrare. Sediul Grünhorst din Berlin
arde în mod misterios în 1936, iar lui Gusto Gräser îi este interzis să
mai scrie. Este arestat de mai multe ori și amenințat cu moartea. În
1940 se retrage în secret la München, trăind ascuns în podurile unor
prieteni, unde continuă să scrie.
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, este legendar
gestul său de a-și tipări poeziile pe fluturași pe care îi împrăștie din
balconul Primăriei din München, peste Marienplatz. Sau le agață de
crengile copacilor din imensul parc münchenez Englischen Garden.
A murit în 27 octombrie 1958, în cartierul Freimann al Münchenului, în complet anonimat și în sărăcie.
Opera sa poate fi găsită la Biblioteca din München și în arhivele
Monte Verità. Cea mai mare parte a operei sale a rămas nepublicată în
timpul vieții și este încă parțial netipărită.
În limba română nu există traduceri din opera sa. Documentând acest articol și pe Internet, nu am găsit nicio menționare a numelui său pe site-urile românești, singurele rezultate sunt în limba germană.
În Germania, biograful, editorul și cel mai bun cercetător al operei
lui Gusto Gräser este Hermann Müller. În 2006, în Elveția, a fost
realizat documentarul Gusto Gräser, Eremitul de la Monte Verita, filosof și om al naturii – despre
viața și activitatea lui Gusto Gräser, în regia lui Christoph Kühn.
Televiziunile elvețiene, italiene și germane au dedicat de-a lungul
timpului mai multe emisiuni și reportaje personalității sale.
În anii ’20, Thomas Mann apăra nevinovăția și bunele intenții ale lui Gusto Gräser, spunând: „acest om are un suflet curat„. În anii ’60/70, Gusto Gräser este redescoperit ca un simbol al mișcărilor Flower Power, un model al pacifiștilor și mișcărilor ecologiste. Istoricul american Martin Green a văzut în Gusto Gräser un Ghandi al Vestului. Activitatea sa pe Monte Verità este considerată „leagănul mișcării alternative” și Graal al modernității.
Opera publicată a lui Gusto Gräser (cuprinde poezie, filosofie, maxime și meditații, lucrări de pictură, sculptură):
Efeublätte, Gedichte, Wien 1902.
Ein Freund ist da – mach auf!, Flugschrift, Berlin 1912.
Winke zur Genesung unsres Lebens. Sprüche und Gedichte, Ascona 1918.
Zeichen des Kommenden, Sieben Steindrucke mit Textblättern, Dresden 1925.
Notwendwerk. Zeichnungen und Gedichte, Steindruckmappe, Dresden 1926.
Bucheckern, Eine Druckschrift, Berlin 1930.
Wortfeuerzeug, Sprüche und Gedichte, Berlin 1930.
Tao. Das heilende Geheimnis, Büchse der Pandora, Wetzlar und Umbruch-Verlag, Recklinghausen 2008.
AllBeDeut. Unsere Sprachlaute – heimliche Schlüssel zum Aufschluss unsrer Welt. Deutsches Monte Verità Archiv Freudenstein 2000.
Erdsternzeit. Eine Auswahl aus dem Spätwerk. Herausgegeben von Hermann Müller, Umbruch-Verlag, Recklinghausen 2007 und 2009.
Gedichte des Wanderers, Herausgegeben von Frank Milautzcki, Verlag im Proberaum 3, Klingenberg 2006.
Der Liebe Macht, Ölgemälde im Museum Casa Anatta auf dem Monte Verità, Ascona.
„Adevărul despre Monte Verità„, fragment dintr-un documentar realizat de televiziunea elvețiană:Articol integral preluat de pe blogul ”Povești săsești”.
Autor: Mihaela Kloos-Ilea
Sursa
Gusto Gräser, profetul nomad din Transilvania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu